Jdi na obsah Jdi na menu
 


Decadence Now! Za hranicí krajnosti

28. 12. 2010

Tato výstava mě zaujala několikrát za rok, když na mě někde vyskočil odkaz na netu, v časopisech ale i plakátama po praze. Lákala mě skoro celý rok a já si stále říkal, času dost, to stihnem, ale ke konci roku už jsem si dal i upomínku do telefonu, abych nezapomněl a na výstavu se za každou cenu dostal. Jde o výstavu Decadence Now!Za hranicí krajnosti. Přehlídka netradičního pohledu na svět  a netradiční reality kolem každého z nás. Výstava byla rozdělana do několika částí, kde každá vystihovala rúzný styl tvorby a témata. Akce se konala v Rudolfinu. Jako první nás ale čekala fronta, která se táhla od paní, co vydávala lístky přes celé schodiště až dolů ke dveřím. To nás ale nerozhodilo, výstavu jsme chtěli s Leni vidět a tak jsme si počkali. Za 20 minut jsme už měly lupeny v ruce a vykročili jsme do patra, kde prohlídka začínala. První komnata, byla jedna z temných místností, kde bylo vystaveno sebepoškozování, bolest…..moc věcí mě nezaujalo, jen pár menších obrázků, šli jsme tedy dál, do dalších místností, které byly věnovány různým druhům násilí a extravagance, sexu a fetishi,  někdy docela těžký pochopit.  Na výstavě jsme potkali kůži Hitlera jako předložku ke krbu, různé druhy sošek a plastik,  fetishe, sexu, násilí, drogy, vycpaný zvířata, hrůzostrašný panenky, kokain, latex ……………….bylo toho dost. Dost na to, aby si člověk uvědomil, že kolem nás žijí i jiní lidé, než jsem já, bo já jsem na tohle asi moc normální, ale výstava mě zaujala a některé věci upoutaly mou pozornost na dlouho. Když jsme prošli první část, přeběhli jsme ještě přes ulici, do druhého muzea naproti, kde byla třináctá komnata a tam zbytek exponátů. Trvalo nám skoro dvě hodiny, abychom vše prošli a jsem rád, že jsme se nakonec na výstavu dostali. Myslím, že to stálo za to, protože něco podobného není v Praze každý den a docela to srovná i psychiku člověka, tedy aspoň u mě. Doufám, že podobné umění se dostane do Prahy víc a někde na mě zas vyskočí reklama, na tuto zajímavě-extravagantní výstavku lidského utrpení, ale i radosti.


Pár foteček z malýho canonu, ale live to bylo samozřejmě obsáhlejší a zážitek lepší:

Zdroj Decadence Now

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nějaký povídání z oficiálních stránek výstavy……

 

Decadence Now! Za hranicí krajnosti   oficialní www zde

GAlerie Rudolfinum
Velký sál

 

 

 

 

Výstava představí současné umělce a jejich díla z oblasti malby, plastiky, fotografie i videa v pěti hlavních kapitolách. Kapitola Pop je rozšířena o samostatnou instalaci „Pokoj č. 13“ v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Výstava není dělena chronologicky, ale tematicky do pěti oddílů, jež na sebe plynule a logicky navazují a vytvářejí tak pomyslný uzavírající se kruh.

 

 

 Krajnost těla: Sex
Jedním z nejstarších témat zobrazování je vedle autoportrétu i erotika. V této kapitole najdete témata jako pornografii, fetišismus či gay estetiku.
Nobuyoshi Araki, Marc Bijl, Wim Delvoye, Martin Gerboc, Jake and Dinos Chapman, Jeff Koons, Niba, ORLAN, Jan van Oost, Pierre et Gilles, Andres Serrano, Cindy Sherman, Géza Szöllősi, Tsang Kin-Wah, Joel-Peter Witkin

Krajnost krásy: Pop
Masové umění má být zábavné a neprovokující. Hlavní populistické proudy hlásají jednoduché paušální soudy a dosahují stále silnějších pozic. Nacházejí stále větší potenciál v průměrnosti a stejnosti, pro které se odlišnost stává nebezpečnou – je vnímána jako ohrožení jakési abstraktní čistoty a jednolitosti, jako nabourání společenského a kulturního kánonu.
Boaz Arad, Gilbert & George, Martin Gerboc, Gottfried Helnwein, Alexander Kosolapov, David LaChapelle, Yasumasa Morimura, Shimon Okshteyn, Erwin Olaf, Pierre et Gilles, Jamie Reid, ORLAN, Terry Rodgers, Paolo Schmidlin, Mark Ther, Richard Stipl

Rozšířením celé kapitoly je instalace s názvem POKOJ Č. 13 v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze, která naznačuje široké spektrum průniků dekadence rovněž např. do současné módy či designu. Nejde o představení všech umělců, kteří se ve své tvorbě nechávají dekadencí inspirovat. Kritériem výběru jsou přímé vazby vybraných děl k výstavě v Galerii Rudolfinum a taktéž příbuzná tematizace.
Ondřej Brody, Jiří Černický, David Černý, Zsófia Keresztes, Nick Knight, Zbigniew Libera, Alexander McQueen, Robert Miller, NIBA, Erwin Olaf, Comenius Roethlisberger, Géza Szöllösi, Maciej Toporowicz, Joel-Peter Witkin

 

Krajnost mysli: Šílenství
Přelom milénia charakterizoval nárůst nejrůznějších apokalyptických vizí o zhroucení civilizace a blížící se zkáze světa, jak jej známe. Hodnotové zmatení a chaos se roztříštily do širokého spektra spirituálních náboženských vizí. Dekadence mapuje extrémní ponory do duchovních světů křesťanství, jeho různých herezí i magických kultů.
David Bailey & Damien Hirst, Matthew Barney, Josef Bolf, Gottfried Helnwein, Jake and Dinos Chapman, Jürgen Klauke, Joachim Luetke, Ikuko Miyazaki, Yasumasa Morimura, Catherine Opie, Zhang Peng, Joel-Peter Witkin

 

Krajnost života: Smrt
Jedno z velkých tabu moderní společnosti postupně a nenápadně prostoupilo každodenní realitu, aby se následně stalo jednou z hlavních fascinací soudobého světa.
Steven Gregory, Keith Haring, Damien Hirst, Václav Jirásek, Robert Mapplethorpe, Jan van Oost, Ivan Pinkava, Joel-Peter Witkin

Publikace
Výstavu provází rozsáhlá publikace, jejímž autorem je Otto M. Urban, kurátor výstavy. Kniha mapující fenomén dekadence nejen z hlediska výtvarného, ale také filosofického, historického a společenského, bude mít své těžiště především v bohaté obrazové části. Knihu vydává nakladatelství Arbor vitae ve spolupráci s Galerií Rudolfinum v Praze.

Některá díla na této výstavě mohou šokovat. Galerie Rudolfinum důrazně doporučuje citlivým osobám a doprovodu dětí do 15ti let zvážit návštěvu výstavy! Dětem do 15ti let není na výstavu vstup povolen bez doprovodu rodičů. 

 

 

Krajnost sebe: Bolest
Autoportrét byl prvním „hříchem“ umění, prvním pokusem o nabourání dominantního postavení uměleckého ideálu. Autoportrét je ústředním tématem první kapitoly výstavy.
Matthew Barney, Genesis Breyer P-Orridge, Gilbert & George, Gottfried Helnwein, Damien Hirst, Jürgen Klauke, Robert Mapplethorpe, Yasumasa Morimura, Catherine Opie, Pierre et Gilles, Cindy Sherman, Andreas Sterzing, Joel-Peter Witkin, David Wojnarowic